.


سال 92
شماره 15

کمپین روبان آبی

کمپین روبان آبی در فضای حقیقی
کمپین «روبان آبی» از مهمترین برنامه های «هفته ملی دیابت» در تهران بود که به ابتکار انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک اجرا گردید.
این کمپین در نزدیک به هزار مرکز از نواحی دیابت خانه های سلامت شهرداری تهران و اجتماعات مختلف پارک ها برگزار گردید. این برنامه توسط انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک در هفته ملی دیابت، هر روز در یکی از فروشگاه های شهروند تهران با حمایت شرکت سانوفی نیز برگزار شد.
در مدت هفته ملی نزدیک به 200,000 نفر از تهرانی ها روبان آبی بستند و قول دادند یک روز را بهتر زندگی کنند.

کمپین روبان آبی در فضای مجازی
کمپین روبان آبی در فضای مجازی نیز با حمایت مجله آنلاین و پرطرفدار «رنگی رنگی» حضوری فعال داشت و بیش از 50,000 نفر از طریق وب سایت آن با شیوه های زندگی سالم تر آشنا شدند. در فاز معرفی کمپین، ضمن منتشر شدن خبر کمپین بر 15 وب سایت پر مخاطب ایرانی (با مجموع مخاطب تقریبی 200,000 نفر)، روبان آبی در شبکه های اجتماعی نیز معرفی شد و صفحات پر طرفدارشبکه های اجتماعی (بیش از 2 میلیون طرفدار) صفحه خود را با نماد های روبان آبی تغییر دادند.
در وب سایت کمپین به آدرس www.robanabi.ir، کاربران با گذراندن 6 مرحله، به عضویت کمپین روبان آبی در می آمدند.
در پایان مدت 14 روزه اجرای کمپین، تعداد 52,252 شهروند ایرانی، به صورت مجازی به دست خود روبان آبی بستند و بیش از 8,000 نفر، این کمپین را به دوستان خود معرفی کردند.
کمپین روبان آبی چگونه به وجود آمد؟
آگاهی رسانی و آموزش در انجمن دیابت گابریک یک فرایند عملگرایانه است. مدیریت و پرسنل گابریک همیشه به این ویژگی با نظر خاص نگاه می کنند و آموزش و اطلاع رسانی را زمانی انجام شده می دانند که به تغییر و یا اقدامی مفید منتهی شود.
طرح اولیه کمپین روبان آبی در جریان برنامه ریزی جشن سالروز تاسیس انجمن که به آن جشن «بادکنک قندی» گفته می شود، در سه روز آخر آمادگی، قبل از جشن امسال توسط تیم روابط عمومی و پروژه های خاص انجمن، ایده ی این کمپین را به اطلاع مدیریت انجمن رسانیدند که مورد استقبال قرار گرفت و در جشن بادکنک قندی به صورت آزمایشی با موفقیت اجرا گردید و در ارزشیابی انجام شده به عنوان یک کمپین جاری انجمن پذیرفته شد که با پیام ها و قولنامه های جدید برای همیشه قابلیت اجرایی خواهد داشت. در جهت نهادینه کردن ابتکارات و نوآوری های فردی و گروهی در گابریک افتخار این کمپین به نام واحد روابط عمومی و پروژه های خاص گابریک به ثبت می رسد.
این کمپین علاوه بر اطلاع رسانی برای عموم جامعه با هدف تغییر رفتار و استفاده از انگیزه ای که در گروه حاصل می شود، طراحی شده است.

اجزای کمپین روبان آبی:
کمپین روبان آبی دارای شش جز زیر می باشد:
1. پیام ها
2. تعهد ها
3. محل امضا
4. روبان آبی
5. سفیران روبان آبی
6. حامیان روبان آبی
1. پیام ها: کمپین روبان آبی بنابر سیاست های مختلف انجمن در زمان های اجرا دارای یک یا چند پیام می باشد که می تواند به اشکال مختلف، ارائه شود. این پیام ها ممکن است گفتاری باشد و یا به وسیله یک بروشور، کتابچه، بیلبورد، آگهی و ... به گروه هدف منتقل گردند. هدف از این پیام ها اطلاع رسانی، هشدار و یا توصیه درباره فرازهایی از دیابت می باشد.
2. تعهد ها: همانطور که گفته شد، به دنبال اطلاع رسانی، گابریک اعتقاد دارد که این انتقال آگاهی باید به یک یا چند رفتار فوری و واقعگرایانه منتهی گردد. لذا از گیرندگان پیام می خواهد که به انجام یک یا چند کار مفید متعهد شوند و آن ها را انجام دهند.
3. محل امضا: در کمپین روبان آبی، مخاطبان بر روی بورد، لوحه و یا برگه های اطلاع رسانی پس از قبول تعهد، امضا می کنند.
4. روبان آبی: شاید بسیاری از آنان که سنی بر آنان گذشته شاهد بوده اند و یا دیگران از بزرگتر ها شنیده باشند که در زمان های گذشته وقتی مادر بزرگ ها و یا بزرگان خانواده به کسی سفارش می کردند که بسیار مهم بود و طرف نباید آن را فراموش کند، به او می گفتند برای اینکه فراموش نشود تکه نخی را به انگشت ببندد و گره زدن تکه نخ به عنوان قبول تعهد به حساب می آمد. در کمپین روبان آبی همانطور که از نام آن برمی آید برای نشان دادن این منظور بجای تکه نخ از روبان استفاده می شود که بجای انگشت به مچ دست بسته و گره زده می شود (توسط سفیران دیابت). انتخاب رنگ آبی به انگیزه رنگی است که توسط سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین الملی دیابت برای دیابت انتخاب شده است. گیرندگان پیام های کمپین پس از تعهد، انجام کارهای پیشنهادی و امضای آن به منظور نشان داران اراده اجرایی برای انجام آن ها، یک نوار روبان آبی به مچ دستشان گره می زنند.
5. سفیران روبان آبی: سفیران روبان آبی، داوطلبانی هستند که در مورد پیام های روبان آبی و اجرای برنامه، آموزش های لازم را دیده اند. انتقال پیام کمپین به مخاطبان، بستن روبان و اطلاع رسانی در مورد پایگاه برگزاری کمپین توسط این افراد صورت می گیرد. سفیران برنامه روبان آبی ویژه هفته ملی دیابت (27 آبان تا 3 آذر) عبارتند از سفیران داوطلب گابریک (افراد دیابتی)، اعضا و یا دبیران کانون های دیابت محلات، خانه های سلامت شهرداری تهران، مدرسین بهداشت مدارس، کارکنان شرکتهای خصوصی و ... که در روز اول هفته دیابت (27 آبان ماه) در محل برگزاری آموزش های لازم را خواهند دید و ابزارهای اطلاع رسانی را دریافت خواهند کرد.
6. حامیان روبان آبی: سازمان ها، موسسات، رسانه ها و هرگونه شخصیت حقوقی دیگر که به گسترش و برگزاری روبان آبی کمک می کند.

محل اجرای کمپین روبان آبی:
کمپین روبان آبی یک کمپین آموزشی و انگیزشی است که منجر به تغییر رفتار می گردد و می تواند در هر جا که آموزش داده شود و برای هر گروه در هر مکان قابلیت اجرایی دارد. بنابراین محل برگزاری می تواند از بالاترین جایگاه ها مانند هیات دولت، مجلس، محل قوه قضائیه، اماکن دولتی، کارخانجات، کلاس های آموزش، ترن های مترو، ایستگاه های ثابت در ورزشگاه ها، حاشیه سمینارها و نشست های علمی، اتوبوس ها به شکل حقیقی و یا در دنیای مجازی و حتی در برنامه های صدا و سیما اجرا گردد.
بدیهی است که در هر کدام از مکان ها، اجزا و ابزار کمپین پیام ها و شیوه اجرا می تواند متفاوت بوده و گروه مخاطب ویژه و یا عموم مردم را مورد هدف قرار دهد.


سخن مدیریت
روبان آبی، نوآوری دیگر از گابریک

رشد پرشتاب شیوع دیابت و هزینه های گزاف عوارض آن تهدیدیست جدی برای انسان هم اکنون 366 میلیون نفر در سراسر دنیا به دیابت مبتلا هستند و سهم عمده ای از بودجه درمانی کشورها صرف کنترل دیابت و درمان عوارض آن می گردد. نیمی از افراد مبتلا به دیابت، از ابتلا به دیابت خود بی خبرند. این در حالیست که:
1- دیابت با یک آزمایش ساده قابل تشخیص می باشد. 2- دیابت نوع 2 با پیروی از تغذیه سالم و انجام فعالیت بدنی قابل پیشگیری است. 3- بیماری دیابت قابل کنترل بوده و میتوان از عوارض مرگبار آن پیشگیری کرد.
لذا بر آن شدیم تا با طراحی و اجرای کمپینی، تلاش کنیم تا عموم را آموزش داده، نسبت به دیابت حساس کنیم و آنها را به پیروی از زندگی سالم ترغیب نماییم. کمپین «روبان آبی» دارای پیام آموزشی کوتاهی بوده که با جلب توجه زیاد و خلاقانه به مخاطب منتقل می گردد. همچنین پیشنهادی عملگرایانه و واقع بینانه ارائه نموده و از مخاطب قول می گیرد تا در صورت عضویت در کمپین به آن عمل نماید. برای تحکیم قول، لوحی را امضا نموده و روبان آبی بر دست می بندد. این کمپین در هفته ملی دیابت با حضور مقامات وزارت بهداشت و شهرداری تهران رونمایی شد. هدف آن این بود تا 500 هزار نفر، یک روز، قدری سالم تر زندگی کرده و راجع به زندگی سالم تامل کنند. قول های این کمپین عبارت بودند از:
بجای شیرینی، میوه بخورم یا 30 دقیقه پیاده روی کنم و یک نفر دیگر را هم به انجام این کار تشویق کنم.
هرمز کیخان زاده - رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل

دیابت و سازمانهای مردم نهاد

امسال سالروز جهانی دیابت 23 آبانماه 92 (14 نوامبر) مصادف بود با ایام سوگواری سالار شهیدان، لذا به توصیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ بزرگداشت این روز به هفته بعد یعنی روز 27 آبان ماه 92 موکول گردید و مقرر شد بجای یک روز، هفته ای با عنوان هفته ملی دیابت در سراسر کشور برگزار شود. کمیته برگزاری هفته ملی دیابت در برنامه این هفته هر روز را به یکی از سازمان ها و نهاد های درگیر در برنامه ملی کنترل بیماری دیابت اختصاص داد و برای آن روز شماری را در نظر گرفت.
همایش اولین روز هفته ملی دیابت در تهران با نام «دیابت و سازمانهای مردم نهاد» با شعار «توانمند سازی جامعه در کنترل بیماری» با محوریت انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک در روز 26 آبان ماه 92 در تالار اجتماعات مجمع بیمارستانی امام خمینی برگزار گردید.
در این همایش که با سخنرانی جناب آقای دکتر سیاری معاون محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز گردید. سازمان های مردم نهاد دیابت برنامه های خود را ارائه دادند و مدیریت محترم اداره سلامت شهرداری ضمن ارائه برنامه گسترده خود در مورد دیابت، برنامه های مشترک خود را که با همکاری انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک در هفته ملی دیابت انجام می شد به اطلاع حاضرین رسانیدند.
بخش دوم برنامه میزگرد پروشور و فعالی بود که با حضور جمع کثیری از افراد دیابتی اعضای انجمن و مسئولین دیابت خانه های سلامت شهرداری، ارباب جراید و رسانه ها برگزار گردید. در این میزگرد اساتید محترم متخصصین فوق غدد، مدیران سازمانهای مردم نهاد دیابت، مدیران مسئول رسانه های بهداشتی، دست اندرکاران دارو و لوازم پزشکی مورد نیاز دیابت شرکت داشتند.
نکته جالب در تحلیل 218 سوالی که توسط 185 نفر از حاضرین در این میزگرد مطرح گردید این بود که بیش از نیمی از سوالات ( 4 / 50 درصد) مربوط به دانستنی های ضروری در مورد دیابت بود که خود اهمیت بالای آموزش را به عنوان نیاز برجسته بیماران نشان می دهد. انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک افتخار دارد که فعالیت خود را در راستای نیاز اکثریت بیماران می بیند.
دکتر محمد تقی چراغچی باشی - معاونت امور برون سازمانی

گزارش گلریزان 1392

برنامه گلریزان92 انجمن دیابت گابریک به ابتکار خانم ها شرقی و شفق نجفی نمایندگان شکلات «شان»، با حمایت آقای برنارد عزراییلیان مدیر محترم رستوران لئون و دعوت از خیرین بزرگوار و متعهد در محل این رستوران؛ واقع در خیابان فرشته، از ساعت 16:00 الی 19:00 روز جمعه 29/6/1392 برگزار گردید.
در ابتدا مدعوین ضمن حضور در ایستگاه سلامت درکنار نمادهای انجمن و با کودکان دیابتی عکس گرفتند سپس برنامه با قرائت آیاتی چند از کلام اله مجید آغاز گردید. سپس کلیپ ویژه ای از گابریک پخش شد که مورد استقبال قرار گرفت.
در ادامه خانم نجفی مجری برنامه با خوش آمد گویی و دعوت از آقای مهندس کیخان زاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن جهت سخنرانی و معرفی انجمن و خدمات آن ادامه یافت.
سخنران بعدی آقای دکتر استقامتی فوق تخصص غدد، درباره حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری دیابت و توجه به ساده زیستی پیام خود را به پایان رسانیدند. در ادامه خانم دکتر الهی قمشه ای نیز در مورد انسان دوستی و تشویق شرکت کنندگان به همیاری و کمک به مددجویان دیابتی، سخنانی ایراد نمودند. در ساعت 18:00 برنامه موسیقی توسط آقای روزبه نعمت الهی با شعری در ارتباط با مهربانی و همدلی اجرا گردید. ساعت 18:30 خانم ها الهام تیو از پرسنل داوطلب انجمن و سوگل جم کارشناس ارشد مددکاری که دیابتی می باشند از دو دیدگاه خود تجربیات متفاوتی که داشتند، سخنانی ایراد نمودند. در پایان خانم نجفی با معرفی کودکان دیابتی گابریک و اجرای سرود «ای ایران» توسط آنها پایان همایش را اعلام نمودند. پیامد این گرد همایی برای گابریکیان یافتن دوستانی وفادار و متعهد گردید که به طور خود جوش حامی کودکان دیابتی گردیدند.
با سپاس از دست اندر کاران این گلریزان و حمایت عکاس هنرمند آقای غریبیان و گروه ایشان. منتظر دیدار این عزیزان در گابریک هستیم. عمل نیکوکارانه آنان دردل همه گابریکیان ماندگار خواهد بود.